att drömma.

euoforin. lyckan. en spegelblank sjö. solnedgången i ryggen. blå himmel som speglas i vattenytan. fågelkvitter. en man kör förbi på den finaste cykeln jag sett. en olivgrön, blank med en liten brun skinnportfölj på pakethållaren. mannen hade  mustasch, en gammelrutig farfarskeps på sig och långt hår uppsatt i hästsvans. där och då kändes som om jag levde på sextiotalet. solkatter och långa skuggor. tusen idéer och tankar korsar mitt huvud samtidigt. allt vill ner på papper. försöker komma ihåg och minnas. gula och lila krokusar har växt upp längs vägkanten. jag väljer att stänga av musiken och bara njuta. njuta av våren, av fågelkvitter och av solen. livet får fart igen. drömmer. drömmer om spontana grillkvällar med vänner som mynnar ut i skratt, prat och sång ända in på småtimmarna. vi sitter insvepta i filtar och pratar om allt mellan himmel och jord. någon har en gitarr i knät och sitter och klinkar. den ena stunden skrattar vi åt minnen och den andra sitter vi och sjunger stämsång.
jag drömmer om att en dag bo i en stor takvåning med utsikt över en storstad. från balkongen kan man se en stor sjö eller havet, och där på min lilla plats högt över marken utanför mitt sovrum kan jag äta alla dagens måltider för dit når solen under hela dagen. där kan jag sitta och skriva, läsa, fundera och bara njuta av livet. av att vara jag och att få leva. jag ser storstadens alla hustak därifrån och när jag går in är lägenheten fylld av solens strålar. alla rummen har vita tapeter och ljusa möbler. köket är stort och skåpen är fulla av pastellporslin, stora temuggar och färgglada bunkar. där kan jag låta fantasin flöda. där kan jag baka till alla högtider och kalas, till allt som firas kan. där kan jag laga mat och dit kan jag bjuda hem vännerna på trerätters middag en helt vanlig tisdag. jag drömmer om så mycket. och ibland, som dessa dagar, då solen får mitt humör att ljusna upp, då kommer de till liv och jag kan sätta fingret på dem. men jag vill också kunna njuta av idag. av allt som finns runt omkring mig just nu. men ibland måste man få drömma. drömma och hoppas att en dag. en vacker dag ska drömmarna bli sanna.