det är inte okej längre

jag vet, för jag är en av alla tusentals tjejer som brottas och länge har brottats med det. jag vet hur det är att ha ångest, jag vet hur det är att pressa sig själv och sin kropp så till det yttersta att den till slut inte klarar av mer utan säger ifrån. jag vet, och jag vill inte att någon enda ska behöva hamna där för det är inte roligt på något sätt. 
 
nu när jag ser att fler och fler tränar, pressar sig själva så oerhört bara för att få frid på insidan, experimenterar med maten och tar bort vissa saker och lägger till annat. visst, det är roligt och bra att tänka på hälsan, ja. men det är nog oftare än vi tror som det går överstyr. tänk på alla instagrambilder på mat som det egentligen ligger ångest bakom, tänk på alla dessa som inte klarar av att gå ut och fika eller luncha med sina vänner för att det får en att kollapsa pga att man så strängt förbjudit sig själv att äta vissa saker.
det gör ont i mig. jag vet hur det är, och det finns inget glamouröst med det överhuvudtaget. så snälla du, ta hand om de som finns runt omkring dig, för du vet aldrig vad de kämpar med. tänk på vad du säger, hur du behandlar dina vänner. ett litet ord kan såra så mycket mer och göra så mycket mer skada än vad du någonsin menat. jag vet, för det var så det på riktigt tog fart för mig. 
 
men det är inte okej längre. det är inte okej att så många unga människor går runt och ser ner på sig själva, hatar sina kroppar, gör allt för att tysta, men ändå behaga, rösten i huvudet som säger "du duger inte, du är tjock, du är ful, du är inte tillräcklig." det är inte okej. igår var en av de första gångerna jag ärligt kunde titta på mig själv i spegeln och tänka "jag är vacker" utan att rösten i huvudet sa emot det. det tar tid, men kämpa på snälla du. för du är värd det och du är värd att njuta av livet. sluta begränsa dig själv, lev! det enda du vet att du har är här och nu, ta vara på det. acceptera dig själv för den du är och hur du ser ut, för du är alltigenom skön, på dig finns ingen fläck.
#1 - - famlafint.blogg.se:

Massa styrkekramar till dig Jemima! <3
Vi får tro att vi kan förändra. Alla vi som faktiskt går emot och säger just att det inte är okej. För vi blir ju ändå fler. Och tids nog så kommer vi lyckas vända den här skrämmande utvecklingen. Vi får bara hoppas att det inte ska ta allt för lång tid tills vi når dit <3

#2 - - Anonym:

Du är så bra!! Jag är så stolt över dig, såså STOLT! Du är så perfekt skapad och det är en välsignelse att du finns i mitt liv och att du finns i så många andras liv, det behövs fler människor som dig! Du är verkligen så fantastisk!